We gaan er vanuit dat u reeds weet hoe u een ftp account kunt aanmaken of hierover beschikt. Indien u niet weet hoe u deze kunt aanmaken of deze nog niet heeft, raden wij u aan eerst dit artikel te lezen.
Een account aanmaken in sitebeheer.
– Indien u nog geen ftp client programma heeft raden wij Filezilla aan. U kunt dit programma gratis downloaden op https://filezilla-project.org. Klik hier op ‘Download Filezilla client’ en installeer het programma. Wij zullen in dit artikel Filezilla als voorbeeld gebruiken. Andere FTP programma’s werken vrijwel hetzelfde.
– Open Filezilla
– Klik op bestand -> sitebeheer -> nieuwe site
– Geef links bij mijn sites een naam op voor de FTP verbinding.
– Aan de rechterkant vult u bij host uw domeinnaam in zonder http:// of https://
– Het veld poort kun u leeg laten
– Het veld protocol en versleuteling kunt u ongewijzigd laten.
– Bij inlogtype selecteert u normaal
– Vul bij het veld gebruiker de gebruikersnaam in, dit is een email adres en vul het bijbehorende wachtwoord in.
– Klik op OK om het FTP account op te slaan.
Om te verbinden met het account klikt u op het icoon links onder bestand. Als u de muis erboven houd ziet u de tekst sitebeheer openen. Klik links bij mijn sites op de juiste FTP verbinding en kies onderaan verbinden.
Verbinden via snelverbinden.
Op de 3e regel in filezilla onder bestand en het icoon van sitebeheer ziet u een aantal velden die u in kunt vullen. Op deze wijze kunt u inloggen zonder een FTP account aan te maken in sitebeheer. Wij raden dit aan wanneer u ergens enkel een keer hoeft in te loggen.
– Vul bij host uw domeinnaam in zonder http:// of https://.
– Vul uw gebruikersnaam in, dit is een e-mail adres.
– Vul het bijbehorende wachtwoord in.
– Het veld poort kun u leeg laten.
– Klik op snelverbinden.