Wat is spam, en wat is geen spam.
Allereerst is het goed om te weten wat nu wel en niet onder spam valt. Spam is ongewenste e-mail waarvoor u zich niet heeft aangemeld. Wanneer u zich voor een e-mail mailinglijst aanmeld, of meedoet met bijvoorbeeld win acties, staat er vaak in de algemene voorwaarden dat uw e-mail adres gedeeld kan worden met derden voor promotionele mailing. U kunt dan onverwachts e-mail krijgen van partijen waarvan u het niet verwacht. Dit valt dan uiteraard niet onder spam omdat u zich hier zelf akkoord voor gegeven heeft. Helaas is het vaak een dunne lijn en lastig te achterhalen of u zich wel of niet heeft ingeschreven. Een e-mail dient van zo’n ‘massale mailing’ dient in ieder geval link te bevatten waarmee u zich kunt uitschrijven.
Wat doen wij om spam te voorkomen
Wij hebben een professioneel spamfilter geïnstalleerd van Spamexperts. Dit is de meeste gebruikte en een van de beste zo niet de beste anti-spam oplossing. Tevens kunnen wij ook op verzoek spamassassin voor u inschakelen. Dit is een zelf lerend filter binnen cPanel maar dit vereist wel de nodige inspanning van uw kant omdat u het filter moet leren wat wel of geen spam is. In principe is spamassassin niet nodig in combinatie met spamexperts maar wel een optie.
Ik krijg toch spam, wat nu!
Indien u toch spam krijgt in uw email box en u zeker weet dat dit niet is door een eigen toedoen raden wij u aan om ons te voorzien van de volgende gegevens
– Het liefst dat u deze e-mail als bijlage via e-mail naar ons toe stuurt
Indien dit niet lukt ontvangen wij graag onderstaande
– Het e-mail adres van de afzender
– De datum en tijd van ontvangt
– Op welk e-mail adres u deze ontvangen heeft
– Indien mogelijk de volledige header van de e-mail
– De e-mail niet als bijlage doorsturen maar wel volledig
Wanneer wij deze gegevens hebben kunnen wij effectief actie ondernemen om te zorgen dat e-mail van deze verzender in de toekomst wel word tegengehouden door het spamfilter.